כלי נגישות

צילום: רועי פדרמן

ארגז כלים לעסק שומר טבע

ארגז הכלים שלנו מציע לך פתרונות מעשיים לתכנון, עיצוב, ניהול ותחזוקה של פעילויות החברה, בהיבטים המשפיעים על המגוון הביולוגי. יישום ארגז הכלים יקטין את טביעת הרגל האקולוגית של החברה.

הנחיות לפיתרון

המלצות לייבוא

אל "תארזו פולש" כשאתם מייבאים סחורות מחו"ל. הימנעו מהכנסת פירות, ירקות, צמחים, אדמה ובעלי חיים זרים שמקורם בארץ אחרת אל תוך ישראל.
מרכיב משמעותי מהפלישות הביולוגיות מתרחש מתחת לעיני מערכת ההיתרים – מינים החודרים לישראל כ"נוסעים סמויים" במטענים וסחורות (תעשייתיות).

להרחבה בנושא הרגולציה הנדרשת, והמינים שעלולים לחדור ללא בקרה על היבוא, בקרו ב- www.polshim.org.il

הדרך לביטחון אקולוגי

 

מינים פולשים

 

המלצות לגינון

ודאו שהצמחים שאתם רוכשים לגינתכם אינם פולשניים.

מינים פולשים נמכרים ומופצים למטרות גינון ללא פיקוח. חלק ממינים פולשים אלה (למשל צמחי מים), נאסרו ביבוא בשנת 2009 על ידי משרד החקלאות, אך עדיין נמכרים במשתלות באופן חופשי לכל דורש, ומשם זולגים אל מקורות המים הטבעיים. צמחי מים פולשים הם קבוצת הצמחים המסוכנת ביותר הן לבתי הגידול הטבעיים, הן לתשתיות והן למי השתייה ולשימושים חקלאיים הנסמכים על מקורות המים המתוקים. יודגש, כי צמחי מים פולשים מהווים גם וקטור להפצת חסרי חוליות פולשים, כנוסעים סמויים על גוף הצמח. מיני צומח פולשים, כמו אקליפטוס, ינבוט ואחרים, עדיין ניטעים במסגרת פעולות ייעור על ידי הקרן הקיימת לישראל.

מדריך צמחי נוי זרים לא רצויים

אם אתם רוכשים צמחי מים- פעלו לפי ההמלצות במדריך לגינון לצמחי מים בטוחים

גינון בטוח בצמחי מים

 

מחצבות

מחצבות עלולות להיות סיכון אקולוגי כמקור הפצה של זרעי צמחים פולשים: אגרגטים המיוצרים במחצבה המזוהמת בצמחים פולשים, משונעים מהמחצבה אל אתרי הקמה של תשתיות בכל רחבי ישראל, שם הם נובטים ומתפשטים גם אל מערכות אקולוגיות סמוכות, תוך גרימת נזקים חמורים לטבע הייחודי של ישראל. צמחים פולשים הנובטים מאגרגטים המזוהמים בזרעים, עלולים לגרום לנזקים כלכליים לתשתיות: הפרעה לפעולות תחזוקה, שיבוש שדה ראייה, חדירת שורשים לצנרת, הוצאות כספיות על טיפול בעקבות דרישות של ועדות תכנון, ועוד.

קוד אקולוגי לאגרגט נקי מאפשר למחצבה פעילה לבצע תהליך מיפוי, קביעת סדר קדימויות ודרכי טיפול בצמחים פולשים, עד להפיכת המחצבה לנקייה. מטרת התהליך היא מניעת הפצת זרעים אל מחוץ למחצבה (בעיקר באמצעות חומר החציבה המשווק, ועל גבי המשאיות), ולכן סדר הקדימויות צריך להיקבע לפי רמת הסיכון להפצת זרעים שמהווה כל מוקד.

מחצבות | מדריך כיס

 

גופי תשתית

תשתיות גורמות לפעולות המפרות את השטח הטבעי בעקבות פגיעה בקרום הקרקע ובצומח הטבעי, ופותחות נישה זמינה לפלישה ביולוגית.
גופי תשתית מוזמנים לאמץ את ההנחיות והפרוטוקולים של חברת מקורות למניעת יבוא, הפצה ולטיפול במינים פולשים.

הנחיות לשימוש בחומר ההדברה החדש אמינופיראליד >>

מסמך ההנחיות של נתיבי ישראל למינים פולשים
מסמך ההנחיות של מקורות למינים פולשים

 

 

טבע ועסקים 2019 | מזעור השפעות של צמחים פולשים בשולי כבישים | עמי לזר ומעדה גדב

 

מינים פולשים

סניטציה - הנחיות לפיתרון

חזרה לארגז הכלים